– Det er godt å kunne lene seg på lokal ekspertise
Mariann og Stein-Tore hadde bare drevet sitt nye hotell et drøyt halvår da coronakrisen lammet reiselivsnæringa. Tett rådgivning og support fra Adwice loset gründerparet gjennom den tøffe perioden.
I likhet med mange andre aktører i reiselivsbransjen opplevde også Lofoten Rorbuhotell at kunder og omsetning forsvant over natta da Norge gikk i lockdown i mars.
De siste to årene har Mariann Benonisen og Stein-Tore Johansen investert over 32 millioner kroner i et splitter nytt hotell og reiselivsanlegg på den gamle kinotomta i Sørvågen helt vest i Lofoten. Etter en forsiktig åpning i fjor, skulle sommeren 2020 sørge for en knallstart på nysatsingen.
– Vi hadde fantastisk omsetning sist vinter, og var for alvor klare for å sette i gang. Dagen før lockdown hadde vi 60 personer til lunsj. Det kokte av folk på rom og rorbuer. Neste dag sjekket folk ut før tida og nærmest rømte fra stedet. Det var kaotisk og rart, forteller Mariann.
Hun og Stein-Tore drev i mange år pub og restaurant på Værøy før de flyttet til Sørvågen i 2014. Etter noen år med drift av rorbuene, skulle det nye hotellet bli starten på en topp moderne reiselivssatsing i Vest-Lofoten.
– Alle sa at 2020 kom til å bli tidenes år. Det blir hvert fall et år vi aldri kommer til å glemme, sier Marianne.
Med hjelp fra sine rådgivere i Adwice, har Lofoten Rorbuhotell fått støtte gjennom statens kompensasjonsordning. Stein-Tore vektlegger verdien av tilgang på lokal ekspertise i en vanskelig situasjon.
– For vår del har det vært utrolig viktig. Vi har ikke slik kompetanse selv. Da er det godt å ha noen å lene seg på. Under krisen ville vi aldri greid å områ oss i tide, uten bistanden fra Adwice, sier han.
Reiselivet i Lofoten ble hardt rammet av da corona-krisen inntraff.
– Vi har store lån å betjene, men banken sparker ikke beina under oss. Vi skal komme oss gjennom dette sammen, sier de to.
Økonomisk rådgiver i Adwice, Finn Fredriksen, sier det er tøft å se at mange får problemer som følge av pandemien.
– Jeg synes det er tungt å se at så mange sliter, spesielt innen reiseliv. Og alle får jo ikke tilgang til kompensasjon. Historisk sett er januar og februar svake måneder for reiselivet. Hvis det var dårlig også i år, kom du ikke engang i betraktning for kompensasjonsordningen.
Adwice gir bred økonomisk rådgivning for alle typer bransjer. Gjennom krisen har permitteringer og kompensasjonsordninger vært de heteste temaene.
– Når en hel kundegruppe blir borte handler det om å få andre inn og få flere bein å stå på, sier Fredriksen.
– Det har blitt noen timer på telefonen med Adwice, medgir Mariann.
Adwice er totalleverandør for bedriften, noe som gjør at de to gründerne kan ha fullt fokus på kjernevirksomheten.
Vi hjelper deg gjerne
– Selv bruker jeg appen til PoweOffice GO daglig. Det er superenkelt å gå inn og autorisere regninger. Jeg har ikke tastet inn et eneste kontonummer eller KID-nummer etterpå. Ikke minst forenkles oppfølging av lønn. Det er bare å sende inn timene, så betales det ut. GO har forenklet hverdagen mye
Lofoten Rorbuhotell har sju ansatte med stort og smått. I tillegg til hotellet drifter selskapet 20 rorbuer, som i sum gir virksomheten 115 sengeplasser. Hvis alt går etter planen framover skal en ny fløy til hotellet med ytterligere 14 rom settes opp der kinoen står i dag.
Fra kjøkkenet får gjestene servert deilige fiskeretter fra havet rett utenfor med kortreist og lokalt tilbehør.
– Vi har de autentiske rorbuene for dem som ønsker det, og vil samtidig satse på kurs og konferanse og high end-markedet. Målet er å tilby komplette opplevelser med mat og aktiviteter. Når verden blir normal igjen og turister og folk kommer tilbake har vi stor tro på framtida. Det kan faktisk tenkes at det blir bedre enn noen gang, smiler Mariann Benonisen og Stein-Tore Johansen optimistisk.