Bidro med kunnskap og trygghet gjennom krisen

Camilla og Kristin etablerte Miscela Kaffebar da finanskrisen herjet som verst i 2009. 11 år senere skulle de hatt storstilt gjenåpning i nye lokaler på Sortland – dagen etter at Norge gikk i lockdown. Med bistand, råd og systemer fra Adwice, har de hatt oversikt, holdt stø kurs og følt trygghet gjennom krisen.

– Adwice har bidratt med støtte og god kompetanse under krisen, både i forhold til samtaler og hjelp med regnskap når dette skjedde. Med PowerOffice har vi hatt kontroll og oversikt da alt var kaotisk, forteller Camilla Paulsen.

Sammen med Kristin Hansen startet hun Miscela Kaffebar på Sortland i 2009. Fundamentet var bygd på en filosofi om å servere god kaffe og enkel lunsj i en urban og avslappende atmosfære, med fokus på service og gode, lokale råvarer.

– Drivkraften da vi startet var å tilby noe som ikke fantes på Sortland fra før, en skikkelig kaffebar, sier Kristin.

Tidspunktet for oppstarten, midt under finanskrisen, var forbundet med en viss risiko. Men bare få måneder senere var etterspørselen blitt så stor at Camilla og Kristin måtte ansette flere for å dekke behovet. I dag har Miscela Kaffebar ni ansatte med stort og smått.

Seniorrådgiver Jon Nilsen i Adwice har fulgt Miscela Kaffebar tett siden starten. Først gjennom Økoråd Sortland, deretter i Adwice Vesterålen etter at de to selskapene slo seg sammen i 2019. Han er imponert over utviklingen den lille kaffebaren har vist gjennom årene.

 

– Jeg liker å si at Miscela innførte bykultur på Sortland, sier han.

Hun er selv utdannet kokk mens Kristin har bakgrunn som økonom. Sammen har de skapt et populært møtested på Sortland. Bak disken finner du blant annet egenproduserte kaker og fristende varianter av påsmurt lunsj. Eller hva med sesongbaserte produkter og godsaker fra lokale produsenter? Med felles lidenskap for god kaffe har de også bygd opp et bredt tilbud av gaveartikler til jul, bursdager og andre begivenheter. De opplever stadig økende etterspørsel etter kaffeutstyr til hjemmebrygging.

– Nærheten til lokalmarkedet er veldig viktig for oss, slår de to fast.

Viktigheten av lokalmarkedet og lojale kunder fikk de virkelig kjenne på da da corona-pandemien slo til for fullt i mars. Kristin og Camilla fikk muligheten til å flytte inn i Sortland Storsenter, og hadde planlagt storstilt gjenåpning av kafeen i nye, flotte lokaler lørdag 14. mars på det som skulle vise seg å bli dagen etter at Norge gikk i full lockdown...

– Det hele skjedde veldig brått og skapte panikkfølelse i starten. Vi permitterte først alle, men så ganske raskt at veldig mange faste kunder ville støtte opp om oss da vi startet med takeaway. En dag jeg stod på jobb, skjønte jeg at etterspørselen var umulig å håndtere alene. Tre dager senere hentet vi inn igjen alle som var permittert. Takket være de faste kundene våre, som har handlet masse når alt stengte, har det gått veldig bra. All ære til dem! sier Kristin.

De to viser gründerne framhever PowerOffice som verktøy for å bevare oversikt da situasjonen ble kaotisk, og skryter av nærheten de har til sin lokale kunderådgiver i Adwice. Jon bidro med trygghet og kunnskap da alt ble usikkert.

– Nærheten til rådgiver betyr mye. Jon har hjulpet oss med veldig mye og er hele tiden tilgjengelig hvis vi lurer på ting. Han tar også kontakt med oss hvis det er noe. Dialogen går begge veier, og samarbeidet er veldig bra, sier de to.

Vi hjelper deg gjerne

Etter flyttingen til senteret har Miscela Kaffebar doblet antall sitteplasser. De har nå kapasitet til 80 gjester når samfunnet vender tilbake til normalen. De opplever mer drop in og større gjennomstrømming av folk. Tøffe kriser kan overvinnes gjennom systematikk og kontroll og nå ligger alt til rette for å skape gode kafé-opplevelser for gjestene på Sortland i mange år framover.

– Foreløpig ser det veldig bra ut. Vi stortrives på jobb og nyter hver dag bak disken og med kundene våre. Drivkraften har alltid vært å skape et godt produkt. Da er det veldig godt å oppleve at folk setter pris på det du lager, sier Camilla Paulsen og Kristin Hansen.